Oldal kiválasztása

Hirdetés

Az ügyfél szerzés

Hírdetések hatékonyság szerint

 

Marketingezni kell, a csapból is ez folyik. Tény, az embereknek meg kell tudniuk, hogy létezik a vállalkozásod.

És a “reklámszakemberek”, pontosabban reklám árusok pedig mindent rád akarnak majd sózni.

Sajnos ők annyira nem szakemberek, inkább csak lelkesek, ami gondolom a jutalékuk miatt lehet.

Itt tényleg szükséged lesz a józan paraszti észre.

hirdetés

Elsősorban a terméked árával arányban kell lennie a hirdetés költségnek. Tehát a siófoki főtt kukoricás ne hírdesse magát a barátok közt szünetében az RTL-en, mert egy perc reklám többe kerül, mint amit egész nyáron keresni tud.

A saját véleményem alapján nézzük, hatékonysági sorrendben a gyakori reklám felületeket.

Persze ez a felsorolás nem teljes, mert szinte napról napra jelennek meg újabb hirdetési felületek, így lehetetlen mindet felsorolni. Az internetre ez hatványozottan igaz.

Cetlik (flyer)

Boltban, hirdetőtáblára, villanyoszlopra ragasztott cetlik. (szaknyelven: flyer / szórólap)

A kézzel írott van egy hokedlim típusú cetliket már senki sem olvassa. Ott van helyette a Vatera és a többi oldal.

Maximum 1-2 idős néni, aki “szórakozásból” elolvassa. Általában a kínált termék sem szokott senkit érdekelni, ezért ez teljesen a múlté.

 

hirdetés
A véleményem a metró kijáratnál osztogatott szórólapokról is ugyan ez. Maximum vidéken a kapura kiírt napos csibe van eladó ami működhet.

A szórólap pedig egy rendezvény vagy bevásárló központ bejáratánál működhet, ha a bent ránk váró lehetőségekről szól. Ezenkívül még a sok egyforma plakát, amiket a választások előtt láthatunk. Azokat megjegyezzük, mert mindenhol beléjük botlunk.

Internetes hirdető portálok

Autót szerintem senki nem ad-vesz manapság a hasznaltauto.hu nélkül. Esetleg aki külföldről hozza, bár ők meg nagy esélyel a mobile.de-ről vették.

Egyéb dolgoknak ott a Jófogás.  Ezeken az oldalakon a magánszemélyek ingyen hirdethetnek. Cégeknek is sokszor megéri. A vevők többsége elvárja, hogy postázni tudjuk neki a termékünket.

Léteznek még az úgynevezett aukciós oldalak, ahol az eladó jutalékot fizet az oldal üzemeltetőjének. És van lehetőség a licitre, így talán többért is eladhatjuk a termékünket, ha több vevő licitál rá. A liciten kívül fix áron is hirdethetünk.

Sok olyan dolog is feltöltésre került, ami senkinek sem kellett, ezért bevezettek még egy feltöltési díjat, amit a termékünk feltöltésekor számítanak fel, majd bizonyos időközönként ismét felszámítják. Ez az időközönként megújuló “alapdíj”.

Különlegessége még az eladó és a vevő le ellenőrizhetősége. Ezek vélemények a leendő partnerünkről, amit a korábbi adásvételei után az ő partnerei írtak róla. Lásd: az alábbi képen. Aukciós oldalak: vatera.hu
ebay.com. Gyakran fix áron és sokszor új terméket áruló üzletek hírdetéseit is megtaláljuk itt.

Ezekből fejlődött ki néhány kínai változat, ahol már szó sincs aukcióról, csak olcsó árakról és új termékekről. Ilyenek az AliExpress.com és Alibaba.com

(sok hazai webáruház a fenti két oldalról szerzi be az áruját.)

vatera hirdetés

Helyi kis hírdető füzetek

Az öregek olvassák, akik nem használják az internetet. Egyetlen értelme van. Ezekben találjuk a helyi Pizzériáknak az étlapját és telefonszámát, bár már ők is költöznek a netre.

Furcsa papírból készülnek, így begyújtani is nehézkes velük. Inkább csak bosszúságot okoz, mikor tele van velük a postaláda, vagy rosszabb esetben a kert.

újság hirdetés

Helyi újság

Helyi újságban hirdetés. Maximum valami helyi szakinak éri meg, pl.: könyvelő, vagy gázszerelő. Esetleg helyi bolt.

De nagy forgalomra ne számítsatok belőle, mert a helyi újság célközönsége hasonló a kis füzetekéhez.

hirdetés újság

Blog

Csinálsz egy blogot a neten, szakértővé pozicionálod magad, és máris az egész ország tőled akarja megvenni a termékedet és a te tanácsodra lesz kíváncsi.

Időbe telik, viszont ingyen, vagy szinte ingyen megoldható. A csinálsz egy blogot szó szerint értettem. Itt regisztrálsz és önállóan létrehozhatod a blogodat. Például egy ilyet.:adozasrolerthetoen.blog, vagy egy ilyet. Redőny blog.

blog hirdetés

Facebook Hirdetés

Facebook hirdetés. Ha jól be van állítva akkor nagyon megéri. CPC( cost per click) alapu fizetésnek hívják a díjazását. Manapság PPC (pay per click) néven is látom.

Az a lényege, hogy ha a hirdetésedre kattintanak, akkor a kattintásért fizetsz egy kis összeget. Ez az összeg attól függ, hogy mennyire releváns a hirdetésed. (mennyire kapja azt a rákattintó, amit remélt.)

Mennyire van összhangban a fotó és szöveg a hirdetésed tartalmával. Ezt úgy mérik, hogy rákattintanak a hirdetésedre, majd mérik, hogy mennyi ideig tartózkodik az oldaladon a látogató.

facebook hirdetés
Minél inkább releváns a hirdetésed, annál jobban megőrizted a Facebook színvonalát, annál jobban “szórakoznak” a látogatói, tehát olcsón adja neked a kattintásokat.

Ha például a reklámodban szerepel egy szép erdő képe, boldog kirándulókkal és egy fa anyag kereskedést reklámozol, akkor az nem lesz releváns. Ha meg egy pornó oldal jelenik meg erre az erdős reklámra, akkor le is tiltanak. Természetesen, ha erdei túrákat árulsz, akkor fognak elidőzni az oldaladon a látogatók.

De ez csak az alapja volt a relevanciának. Mondjuk egy nagyon drága horgászbotot árulsz. Mérni tudjuk, hogy ki a hirdetésed célcsoportja. Kiderül, hogy a 32 és 55 év közötti budapesti férfiak vásároltak csak tőled azok közül, akik a reklámodra kattintottak, akkor be lehet állítani, hogy csak ennek a célközönségnek jelenjen meg a hirdetésed és a 15 éves kis horgászok ne kattogtassák le a pénzedet.

Amikor elsőként hall valaki erről a kattintásalapú fizetésről, attól tart, hogy egy óra alatt lekattogtatják a vagyonát. Természetesen beállíthatók napi limitek. És az egész kampány (reklám) költség határa is.

Napi 5000 Ft körüli összeggel már lehet eredményesen hirdetni egy kis gyakorlattal rendelkező hirdetőnek. Ez napjainkban az egyik legjobb ár érték arányú hirdetés, ha jól kezeled, vagy kezelteted. A Facebook-on a hirdetéseket középen (hírfolyamon) és jobb oldalon láthatjuk.

facebook hirdetés

Google AdWords

Google AdWords hirdetés. A Google keresőben felül és oldalt kiemelve jelennek meg találatok a keresésünkre. Ez a hirdetésforma szintén CPC alapú.

Ugyanúgy optimalizálható mint a Facebook reklám, vagyis szűrhető a célközönsége. Itt annyival van több dolgunk, hogy a kulcsszavakra licitálunk. Amelyik kulcsszóra sokan hirdetnek, arra drágább a licit, azért összességében elmondhatjuk, hogy itt is egy jól beállított hirdetéssel (optimalizált) kifizetődő hirdetni.

ads hirdetés
De itt egyre több rossz hirdetést látok. Ennek okai a rossz kulcsszó választás és a szaktudás hiánya. Arra a szaktudásra gondolok, hogy valakit megbízni, aki ért hozzá, vagy arra, hogy egy ilyen online oktató anyagból megtanulja. Utóbbi azért jobb választás, mert a “szakértők” között is sok az önjelölt sztár és a befutott üzlet emberek, akik szinte mindent kiszerveznek, ezt az egyet nem szokták.

Egy kattintás átlagos ára, ha releváns a hirdetés 200 – 500 Ft. között alakul. Ezek átlagosan népszerű kulcsszavak, pl.: Villanyszerelés. Ha mondjuk „Fodrász Matkópuszta”, akkor a kattintás ára kb. 50 – 70 Ft. (Csak nagyon kicsi a célközönség, aki rákattint) És a másik véglet a „dugulás elhárítás Budapest” ez kb. 4500 – 5000 Ft / kattintás.

Itt kell megemlítenem a SEO-t. (Search Engine Optimization) Kereső motor optimalizálás, így szabad fordításban.

A Goole-nak vannak a fizetett találatai (AdWords) és vannak a természetes találatai (organikus lista). Utóbbi az ingyenes találat, amit a Google valóban megkeres a weboldal tartalma alapján. Minden weboldal tulajdonos álma ezen a listán az élre kerülni.

seo hirdetés
Ráadásul vannak olyan kulcsszavak is, amikre nincs is hirdetés, így ingyen a Google első találata lehet az oldala. Szerintem már kitalálhattad, hogy a kereső motor (search engine) a Google kereső motorjára, azaz a kereső programjára vonatkozik.

Tehát a SEO a weboldal optimalizálása arra, hogy a Google kereső programja “szimpatikusabbnak” (releváns / a kulcsszónak leginkább megfelelő) találja, mint a többi hasonló tartalmú oldalt. És az igazság ezzel kapcsolatban az, hogy van néhány szabály, amit ha betartasz, akkor pár héten belül az első 3-5 oldalra kerülhetsz kulcsszótól függően.

Néhány cég vállalja, hogy az első 10 közé juttat. De, hogy a Google kereső motor hogy működik, az szigorú titok. Nincs egy szeminárium, amin elárulják ezeknek az optimalizáló cégeknek, hogy hogyan kell optimalizálni.

Sőt időről időre változtatják is az algoritmust, hogy még jobb találatokat kapjanak azok, akik keresnek. És megszűnjenek azok a rések, amiket esetleg a “piszkos” optimalizáló cégek felfedeztek.

Szerintem manapság egyre inkább a háttérbe szorul az optimalizálás. Mindenki az első vagy második sorra kattint, ami ugyebár fizetett hirdetés.

Az alábbi képen piros nyilak jelzik az AdWords hirdetéseket és zöld nyilak az organikus találatokat.

google hirdetés
Az AdWords-ben a fenti hirdetés típust Tartalmi hálózatos hirdetésnek hívjuk.

De van még egy csoport, amit Display hálózatnak hívnak. Ha ezt választjuk, a Google megjeleníti a hirdetésünket számtalan weboldalon. Olyan weboldalakon, amik tulajdonosai kiadnak egy részt az oldalukon a Google-nak. Ezek a „kis részek” azok a reklám csíkok (banner-ek) amit számtalan weboldalon láthatsz. Itt választhatjuk a megjelenések száma alapján történő fizetést is.

A hirdetők is tudják célozni, hogy milyen tartalmú és nyelvű oldalon szeretnének megjelenni és az oldalak tulajdonosai is megválaszthatják, hogy mit jelenítenek meg. Nem muszáj például a konkurensüket reklámozni.

Ezen kívül még a Youtube is a Google-hoz tartozik, így a videók elött megjelenő kis reklámfilmek, vagy a videókon megjelenő reklám csíkok (banner-ek) megjelenítéséért is az AdWords a felelős.

A Youtube-on ugyan úgy célozhatjuk a közönségünk, vagy a videó tulajdonosok ugyan úgy eldönthetik, hogy megjelenítik a reklámunk, vagy sem. Ehhez a hirdetés típushoz szükségünk van reklám videóra, vagy bannerekre. (reklám csíkokra)

És még egy fogalom, az AdSence. Ez a Google és a weboldal bérbeadók közös felülete. A mi reklámozásunkhoz nem lényeges.

Ha van Weboldalad, és elgondolkodtál a bérbeadásán, tudnod kell, hogy jelentős látogatói forgalom kell az oldaladra, hogy megérje.

adsense hirdetés

Ár összehasonlító oldalak

Ilyenek például az Árgép vagy az Árukereső. A vevők itt megtalálják a legolcsóbb ajánlatot, az eladók pedig az aráikkal versenyeznek. De ez sem egy „természetes” találati lista az ország összes webáruházáról. Csak azok jelennek meg, akik regisztráltak az adott oldalra. És itt is kattintás alapon kell fizetnie az eladónak, ha az ajánlatára kattintanak.
árukereső hirdetés

Szaklapok

Szaklapok, magazinok. Talán ez az utolsó újsághirdetés, amit még valaki olvas. Például egy horgász magazinban érdemes lehet horgászbotot reklámozni.

Motoros ruhát a motoros magazinban és így tovább. Szinte minden témában találhatunk magazinokat. Az ötletnél beszéltünk arról, hogy nem kell az az ötlet, amit még senki sem talált ki.

Szóval, amelyik témának (ötletnek) nincs magazinja legalább angol nyelven azt kerüljük, mert senkit sem fog érdekelni.

újsághirdetés

Rádióreklám

Általában háttérzajként hallgatunk rádiót, miközben valamit csinálunk. Így beférkőzhet a tudatalattinkba egy egy reklám, amit sokszor hallunk. Az internetes hirdetési lehetőségek és a szaklapokkal ellentétben itt nincs lehetőség célzásra.

Az asztalos is ugyan azt a hirdetést hallja, mint a sebész professzor. Ezért kell óvatosan kezelni a hatalmas számokat, amiket megadnak, a hallgató számokkal kapcsolatban. Mert bár valóban sok ember hallja, csak nem mindegyiket érdekli.

A reklám árak a rádió hallgatottságától függnek. Nyilván minnél több hallgatója van egy csatornának, annál drágább a reklám ideje. A rádiós reklámoknak 3 fajtája van. Spot, játék, és szponzoráció. Ezek közül a legismertebb a reklám spot. Az elején vagy a végén be is szokták mondani, hogy reklám.

A játék. Amikor valami rádiós játék nyereményét a reklámozó biztosítja és így a játék során többször is elhangzik a reklámozó cég neve.

Végül a szponzoráció, mikor egy műsor, riport, stb. végén felsorolják a támogatókat. (stábunk az xy kereskedés autóival utazott, stb.) A reklám spotok ára függ a napszaktól. Reggel 6 és 22 között hallgatják legtöbben a rádiót. 22-24-ig közepes a hallgatóság és 0-6-ig kevesen hallgatják.

A csúcsidő pedig a reggeli vicces műsor. 6-10-ig. Áruk általában másodpercben van meghatározva. Persze léteznek “egység csomagok is” A rádióhallgatók megoszlása:

rádió hirdetés

TV reklám

Jó időben jó csatornán drága, ezt főleg a nagy gyártók engedhetik meg maguknak, de a kis boltos is részesül a mosópor reklám eredményéből. Kis csatornán a jósolós műsor szünetében meg ki van a TV előtt? Na aki ott van, az nem lesz a mi vevőnk.

A TV reklámoknál az este 20-21 óra a legdrágább. És a hónapok is számítanak. Év elején kisebb a vásárlási kedv. (karácsony, fűtés, stb.) ezért olcsóbb. És november a legdrágább. Alább a TV2 2013-as árait látod. Az árak 30 mp-re vonatkoznak.

Ha a reklám hosszabb, vagy rövidebb, mint 30 mp, akkor a szpothosszindexel kell számolni. Vagyis nem osztható az ár 30 egyenlő részre, így megkapva a másodpercenkénti árat, hanem a legalsó táblázat százalékaival számolható. Azt, hogy az ártáblázat miért használ 25 órát 01 helyett, nem tudom.

tv hirdetés
televízió hirdetés